Dacă ați circulat vreodată cu mijloacele de transport în comun, ați asistat aproape sigur la abuzuri ale controlorilor însă și la săvârșirea unei infracțiuni extrem de grave, probabil fără să știți de existența acesteia.

 

Citeşte şi: EXCLUSIV! Aplicaţia care-ţi calculează cea mai scurtă rută urbană. Interviu cu Tudor Iliescu

 

Cred că tuturor ne este cunoscută scena în care o persoană care nu a validat legitimația de călătorie este oprită să coboare din mijlocul de transport în comun de către controlori.

 

În dreptul francez, libertatea individului este descrisă ca „liberte d’aller et de venir„, adică libertatea individului de a se mișca conform voinței proprii. În dreptul penal românesc există multiple situații în care se aplică măsuri restrictive sau privative de libertate, însă toate aceste situații au ca numitor comun săvârșirea unei infracțiuni.  

 

În cazul în care se ia o măsură privativă de libertate de către o persoană care nu are calitatea legală și în legătură cu săvârșirea unei contravenții (nu a unei infracțiuni), sunt incidente dispozițiile articolului 189 Cod penal adică Lipsirea de libertate în mod ilegal.

 

 

Astfel, dacă un controlor oprește o persoană, care a săvârșit o contravenție prin neplata biletului, să părăsească mijlocul de transport în comun, controlorul respectiv săvârșește infracțiunea de privare de libertate în mod ilegal, infracțiune pedepsită cu închisoare de la 3 la 10 ani.

 

Dacă privarea de libertate se realizează de mai multe persoane împreună, acest caz fiind foarte probabil întrucât controlorii sunt de obicei minimum 2, fapta se pedepsește cu închisoarea de la 7 la 15 ani.

 

Întrucât privarea de libertate pe care o săvârșesc controlorii este ilegală, contravenientul poate riposta pentru a-și apăra dreptul la libertate, în acest caz fiind aplicabilă legitima apărare, adică orice rezistentă fizică la actul de privare de libertate este legal și nu poate fi pedepsit penal.

 

Doar în cazul în care călătorul abuziv ripostează fizic împotriva aplicării amenzii contravenționale poate fi vorba despre ultraj împotriva controlorilor.

 

Citeşte şi: Legea (i)legitimei aparari din Romania, despicata in patru

 

Modul în care este reglementat transportul în comun din România prezintă numeroase lacune ce generează o aplicare inexactă a normelor privind taxarea și controlul. Parte a acestei probleme este și lipsa de informare a călătorilor, care asigură existența serviciului public de transport, din punct de vedere economic, în ciuda tuturor deficiențelor sale.

 

Foto: Adevarul

BucurestiFM