Ce înseamnă „graph search”? Lansat încă din martie 2013, Graph Search este un  motor de căutare propriu Fabebook care începând de luni este pus la dispoziţia utilizatorilor din lumea întreagă, la o scară largă. Prin intermediul acestui serviciu care amenință să între la un moment dat în competiţie cu Google, utilizatorii Facebook pot caută mult mai simplu orice conţinut care a fost înregistrat de Facebook. De exemplu, ați putea afla cine sunt persoanele cărora le place pagina „Celibataire”, deşi sunt căsătoriți, ce vârstă au, în ce oraş locuiesc etc. Citește și: Cum poti afla ce asteapta clientii tai? Tehnicile interviului online de adancime Riscuri Dincolo amuzamentul oferit de serviciu, este de aşteptat ca acesta să ne expună şi la anumite riscuri. Un articol publicat recent pe playtech.ro ne informează că un hacker a reuşit să exploateze o vulnerabilitate din Facebook Graph Search, sutrăgând astfel mii de numere de telefon. Totuşi, este de ştiut că aceste numere de telefon erau publice pe profilul utilizatorilor, iar ceea ce s-a reuşit să se facă prin Graph Search a fost numai o căutare mai rapidă a lor. Tototdată, contribuţia hackerului a fost în mod probabil doar aceea de a fi creat un algoritm prin care numerele de telefon să fie extrase din rezultatele Graph Search şi adăugate la o bază de date proprie. Ce poţi face pentru a-ţi proteja datele? În primul rând, orice utilizator care doreşte ca datele sale personale să nu poată fi accesate, trebuie să se asigure că au fost făcute corect setările de confidenţialitate. Este de insistat asupra setărilor pentru pagină „about”/”despre” şi care privesc informaţii precum numărul de telefon sau adresa de e-mail. Fiecare dintre aceste informaţii poate fi setată la un grad de confidenţialitate diferit, asfel încât ele să poate fi accesate numai de prieteni, numai de anumiţi prieteni sau să nu fie vizibile pentru nimeni.  

Tag şi Check-in/Pozele în care ai fost etichetat O altă găselniţă a acestei inovaţii Facebook este aceea că în anumite situaţii în care pozele în care ai fost etichetat, sunt accesibile pentru oricine, deşi ai nu ai aprobat acele etichetări şi ele sunt ascunse în cronologia ta. De exemplu, într-o situaţie în care pe o pagină a unui restaurant (care are toate pozele publice) pe care l-ai vizitat, apare o poză cu tine în care eşti etichetat de un prieten de-al tău, la o căutare după cuvinte-cheie de tipul „photos of X person (tu)”, fotografia respectivă este accesibilă atât pentru un utilizator care nu face parte din lista ta de prieteni, cât şi pentru unul care nu. Pentru a evita această situaţie, este necesară ştergerea etichetei, nu doar schimbarea setării „hidden from your timeline”/”ascunde din cronologie”. Acelaşi mecanism funcţionează şi în cazul conținului de tip check-in.  

Like/ comment Este interesant de ştiut că Facebook va putea oferi informaţii integrate şi despre conţinuturile care ţi-au plăcut sau la care ai comentat. Astfel, o căutare de tipul „photos that X popescu likes”sau „photos that X commented on”, ne va putea oferi o imagine globală cu toată activitatea respectivei persoane. Această activitate va putea fi accesată atât de prieteni, cât şi de prietenii prietenilor.  

Citește și: Ramnicu “Hackerville” Valcea – capitala mondiala a fraudelor pe Internet Cum se foloseşte Graph Search? Dacă pe contul tău nu a fost făcută o updatare automată pentru a avea această funcţie, îţi poţi introduce Graph Search accesând pagina Introducing Graph Search. Chiar dacă a început o implementare pe scară largă a acestei funcţii, este posibil ca serviciul să nu poată fi instalat imediat şi să fiţi adăugaţi la o lista de așteptare, în baza de date Facebook.  Este important de ştiut că serviciul nu este disponibil încă decât în limba engleză. Prin urmare, trebuie ca şi contul pe care doriţi să îl updataţi să fie setat pentru folosirea în limba engleză. În final, după instalarea serviciului Graph Search, interfaţa Facebook trebuie să fie următoarea: